Kolem Amerikou Ep. 1
Ze San GFrancisca do Yosemite
V neděli 8.6. jsem s Alešem nasedl v Praze do
letadla a vyrazil na ne zcela pohodlnou cestu do USA. 19 hodin v letadlech
nás zmačkalo jako ubrousky, takže když jsme se konečně v San Francisku
vypotáceli do příletové haly, mysleli jsme, že to nejhorší máme za sebou. Jenže
ouha, záhy zjišťujeme, že naše kola nepřiletěla. „ To je takový blbý, uděl
cykolo trip bez kol, ne??“ zatím máme dobrou náladu. Naštěstí nás na letišti
vyzvedla Ingrid, která jako zdomácnělá califorňanka vše rázně domluvila a tak
jsme jeli čekat na kola k ní domů. Dočkaly jsme se až po dvou dnech. Během
nich jsme poznávali San Francisco.
Chladné město (rozdíl mezi teplotou v SF a nejbližších
městech, bývá až 10°C) z většiny obklopené vodou, je vystavěné na více než 50ti kopcích. To dá člověku slušně
zabrat. Necelých 900 tis obyvatel v kombinaci s tisíci turistů, vytváří
v některých ulicích pekelnou vřavu. Osobně jsem se už několik měsíců
těšil, až uvidím Golden Gate Bridge, největší a nejznámější symbol města. Ale
legendární mlhy, mi to bohužel nedopřály. Ovšem další z taháků města, a to
tzv. Cable Car, mimochodem poslední ručně ovládané lanovky na světě, byly více
než důstojnou záplatou na duši. Samotná jízda, v přeplněné ( každý rok svezou
až 7 milionů turistů), historické
tramvaji, není z mého pohledu až tak oslnivý zážitek. Nám se však
poštěstilo, díky Ingridiny protekci, dostat i do depa a v Cable Car jsme
se vezli na četných místech a to byl opravdu zážitek. Za návštěvu určitě stojí
muzeum této technické lahůdky, kde mimo jiné uvidíte čtyři obrovská železná
kola, která tahají ocelová lana
přes celé San Francisco, za které se
zachytávají ocelové čelisti Cable Car. Řidič, z pravidla černoch, musí
disponovat pořádnou sílou, aby dokázal celý den tahat za obrovské páky čelistí
a brzd.
Když se včas pustíte bílého madla a seskočíte zpátky na zem,
v místech kde se začínají množit čínské nápisy, tak jste se ocitli, v snad
nejstarší čínské čtvrti spojených států. Její počátek sahá do roku 1826. Mě asi
nejvíc nadchl oběd v jedné z tamních jídelen, kdy jsem jako naprostý
neznalec jen čekal, co to bude, až to rozkrojím. A bylo to vynikající. Jak já
tak Aleš, jsme si na čínských specialitách pochutnali.
I když už jsme tomu pomalu přestávali věřit a bavili se
okukováním nových kol po městě, nakonec jsme se těch našich dočkali. A tak
nastal čas zvednout kotvy a začít zase cestovat. Po dokonalé snídani (jak mě ta
vajíčka, klobásky, chleba s avokádem a šunkou budou chybět) jsme se
rozloučili s Ingrid a konečně šlápli do pedálů. Natěšenost byla opravdu
veliká, protože tempo jaké jsme hned od počátku nasadili bylo skoro přehnané.
Lehké otravování se s navigací z města vzalo brzy za své a obklopila
nás krajina plná kopečků, porostlých do žluta spálenou trávou a na troud
vyschlými dřevinami. Ovšem to byl jen klid před bouří. Následující dva dny na
silnici číslo 120, jsme si hrábli opravdu hluboko, do rezervoárů našich sil a
odhodlání. Nekonečné stoupání, zatáčka za zatáčkou, úmorné vedro a kopce, které
nebraly konce, nás trýznili až do sobotního odpoledne, kdy přišel zlom. Místo obvyklých
6km v hodině, 50km v hodině. Řítily jsme se dolů do údolí a konečně
spatřili náš cíl. Majestátní údolí, národní park Yosemite.