ECR je na první pohled trochu jiné kolo než jaké jsme
v našich končinách zvyklí vídat. Jedná se o cestovní bike toho nejhrubšího
zrna. Pokud rádi trávíte dovolenou na kole s bagaží a jezdíte po
upravených cyklostezkách, jistě v dnešní překypující nabídce najdete kolo,
které splní všechny vaše požadavky. Ale pokud vámi zmítá touha po dobrodružství
daleko od vymožeností tzv. civilizace a cesty k vašim cílům vedou po
rozbitých cestách plných výmolů a kamení, nabídka drasticky zřídne. Pro tyto případy je tu Surly ECR, ocelový
tank, který odveze cokoliv a kamkoliv.
Základ tvoří ocelový rám s pevnou vidlicí. Oboje je vybaveno
množstvím montážních bodů pro veškeré cestovní příslušenství. Trable
s tím, že není kam přidělat další košík na lahev, zde odpadají. O
průchodnost i v tom nejhorším terénu se starají obrovská 29+ kola.
Přesněji 50mm ráfky Surly Rabbit Hole s pneumatikami Surly Knard 29x3. Co
všechno se tedy skrývá za znaménkem +? Větší výška, větší šířka, větší trakce,
větší tlumení, větší pohodlí, vnější rozměr kol se totiž blíží 31 palcům. Pohon
má na starost super odolný převodník Surly O.D. Crank s přesmykačem
Shimano SLX a devítirychlostní kazeta s přehazovačkou Shimano Deore.
Řazení
je další laskominou tohoto drsňáka. Old schoolové páčky Microshift jsou nejen
krásné retro, ale i výborně fungují.
Mechanické kotoučové brzdy Avid BB7 jsou již prověřenou klasikou a tudíž
sázkou na jistotu. Zato řídítka jsou
kapitola sama o sobě. Surly dodává ECRko sériově s Jones Loop H Bars 710mm.
Jsou netradičními, multiúchopovými řídítky, jejichž popularita roste po celém
světě raketovou rychlostí.
Právě tato řídítka dráždila mou zvědavost již delší dobu.
Proto jsem se nemohl dočkat, až je vyzkouším na vlastní kůži. Při prvním
usednutí na kolo jsem byl z polohy rukou, které jsou nezvykle blízko tělu,
poněkud nesvůj. S každým dalším metrem jsem jí však přicházel na chuť.
Vzpřímená jezdecká pozice a ruce jakoby volně položené před sebou dávají pocit uvolněnosti
a pohodlí. Ihned mi bylo jasné, že na tomhle kole se dá jet opravdu daleko.
Možnost změny úchopu jsem ocenil při prvním delším výletu a to zejména při
prudších výjezdech. K tomu, abych plně využil jejich potenciál, mě ještě
čeká experimentování s polohou řazení a brzd a také vybavení zbytku
řidítek omotávkou pro lepší úchop.
Velká kola bezpečně pochytají veškeré
nerovnosti díky čemuž je jízda velice klidná. Nejedná se o žádnou zbrklou kozu,
ba naopak. ECRko dává svým projevem jasně najevo, k čemu je určené. I přes
jeho klidnou povahu je to ale stroj určený do terénu. Zde se projevují
třípalcové balóny a jejich neskutečná trakce. Hromady trakce na čemkoliv.
Trakce, trakce a zase trakce. Mokré listí, bahno nebo písek, je to jedno. To
kolo jede pořád. Nechápal jsem, že je něco takového vůbec možné, ale je. Tam,
kam by mě to na mém 29er biku dřív ani nepadlo zkusit, jsem na „pluskách“ vyjel
naprosto hladce. Stejné pocity jsem zažíval i při sjezdech. S pevnou
vidlicí se dá čekat, že jízda bude dost tvrdá. Jenže ouha. Velký rádius a
vhodně zvolený tlak v pneumatikách dokáží pohltit opravdu hodně.
Rozdíl mezi 29x3 a běžným 29x2,25 |
Nemám
samozřejmě na mysli žádnou downhillovou střelbu, ale pohodovou technickou
jízdu. Na rovině a po asfaltu se gumy odvalují velice slušně, nicméně zde
ukazují, že na žádné závodění to není. Což je podle mého zaměření naprosto v pořádku, protože sedím na
„zážitkovém“ kole. To je dost zřejmé i při řazení. Páčky Microshift řadí lehce
a přesně, jejich ovládání však vyžaduje cit. Jestli tápete nad tím, proč tento
zastaralý systém, nenechte se zmást. V jednoduchosti je síla, to je i z mé
vlastní zkušenosti hlavní zásada cestování. Protože kde nic není, nic se
nerozbije. Zkuste si rozdělat hodinářský mechanismus XTček..….,ale opatrně,
nebo to už nikdy nesložíte.
První dojmy jsou až moc nabity superlativy. O to víc se
těším na to, co odhalí dlouhodobější zkušenosti. Na rovinu musím říct, že je
opravdu radost svézt se na kole, ze kterého jasně cítíte, že při jeho vývoji
někdo opravdu přemýšlel a věděl, co dělá.