středa 5. listopadu 2014

Pojízdná elektrárna

Kolo jako pojízdná elektrárna, aneb energie sbalená na cesty

Ačkoliv Tatranka je, tak jak hlásá reklamní slogan, skutečně generacemi ověřená a nanejvýš chutná porce energie, bohužel žádné z vašich elektronických „udělátek“ vám nenabije. Nemusíte nutně vyrážet k pramenům Amazonky, abyste potřebovali nějaký zdroj elektrické energie pro váš smartphone, tablet, či laptop. Zejména v dnešní době, kdy je internet plný blogů, seriálů a aktuálních článků přímo ze stanu na druhé straně světa, je téma dobíjení velice skloňované. Jelikož i já na svých cestách píšu, fotím a snažím se zprostředkovávat zážitky z cestování co možná nejaktuálněji, je pro mě nanejvýš důležité mít své „nářadí“ stále k dispozici. Jak tedy při dlouhodobějších cestách udržet elektroniku na živu? Tuto otázku mi položilo mnoho lidí a já jsem strávil hodně času hledáním a vymýšlením nejlepšího řešení. Po absolvování letošního přejezdu USA, během kterého se mi podařilo být energeticky soběstačný, mohu říct, že dobíjení fungovalo bez jediné výtky, skvěle. Dá se tedy z jízdního kola udělat pojízdná ekologická elektrárna? Ano, dá!

Konkrétní příklad:

Plán: tři měsíce napříč Spojenými státy, na kole, pravidelně psát články na web a příspěvky na Facebook, něco vyfotit a natočit, co nejméně se zdržovat nabíjením po restauracích (šetří čas a peníze)

Používaná elektronika: Netbook, smartphone, outdoorová kamera, foťák, Mp3.

Volba dobíjecích zařízení: solární panel Goal Zero Nomad 13, battery pack Goal Zero Sherpa 50, battery pack Goal Zero Guide 10, dynamo v náboji Son Deluxe.




Zkušenost:

Už při loňské Cestě za východem slunce jsem měl možnost vyzkoušet solárními panely Goal Zero. Tudíž jsem vsadil na jistotu a o jiné značky se ani moc nezajímal. Výrobky americké firmy sídlící v Utahu, jsou ve světě outdooru synonymem pro nejkvalitnější solární panely a nabíječky. Hlavní otázka byla, jak během cesty nabíjet netbook, abych nemusel každou chvíli zastavovat v kavárnách a sedět dvě hodiny „u sítě“. Na to existuje nečekaně krátká odpověď. Goal Zero Sherpa 50. Beterry pack o rozměrech tří plátků toustového chleba a kapacitě 50 Wh disponuje 12V výstupem, díky němuž jsem mohl jednou nabít netbook, nebo pomocí USB výstupu pětkrát smathphone. Spolu se solárním panelem Nomad 13, který Sherpu nabije za jasného počasí, během jednoho dne, tvoří dle mého ideální a neporazitelnou soupravu na jakoukoliv výpravu. Panelem se dá nabíjet i menší baterky pack Guide, pro který má samostatný konektor. To je pak otázka jen pár hodin. Proč se tahat s baterry packy? Samozřejmě je možné elektroniku tzv.  „napíchnout napřímo“ k panelu. Problém je ale v tom, že v tu chvíli prochází proud nekontrolovaně a hrozí poškození zařízení. To samé platí i pro dynamo. Vlivem vysoké rychlosti, stejně jako u solárního panelu např. extrémně silného slunce v Arizonské poušti, by příval energie mohl poškodit nabíjené zařízení. S tím si právě bezpečně poradí baterry pack. V opačném případě, jako jízda do kopců, kdy malá rychlost dynamu neumožňuje vyrábět dostatečně silný proud. Či zamračená obloha a stíny nepustí sluneční paprsky v plné síle, baterry packy bez problémů pojmou i tento kolísavý proud. Následně pak nabíjejí souvislým tokem, to co si přejete. Já osobně nabíjel z dynama v předním náboji menší baterry pack Guide a z něho pak telefon a mp3 přehrávač. Velice záleželo na profilu trasy. Ideální rychlost byla mezi 2O-30 km/h. To jsem byl schopný nabít „gajda“ i dvakrát za den. Solární panel měl ideální místo na zadních brašnách, kde jsem ho vozil prakticky celý den a tak neustále nabíjel většího „šerpu“, který mi posloužil jako záložní zdroj pro vše, co jsem kdy potřeboval nabít. Závěrem mohu prohlásit, že jestli něco během cesty přes USA fungovalo skutečně na výbornou a dělalo mi radost po celou dobu, bylo to právě dobíjení. Protože když něco funguje tak jak má, je to paráda.