čtvrtek 4. června 2015

Červená stodola

Jak se spí na americké slámě? Vcelku dobře. Už jsem o tom psal a píši znovu. Jestli mě něco na cestě napříč Spojenými státy opravdu překvapilo, tak jsou to neskutečně přátelští lidé, které jsme každý den potkávali. Slyšel jsem a myslel jsem si o Američanech všelicos, ale že jsou to tak pohodoví lidé, kteří rozdávají úsměvy na všechny strany, mě nenapadlo. Když jsem přišel s nápadem přejet „Ameriku“ ze západu na východ, říkal jsem si, že by bylo moc fajn, kdyby se naskytla příležitost k přenocování v typické červené stodole, která je pro mě jedním ze symbolů USA. Všechny vypadají stejně. Dřevěná stavba s lomenou střechou, natřená sytě červenou barvou s bíle rámovanými okny a vraty. Všichni ji známe z filmů.

Druhý den na cestě z Colorado Springs, kde jsme nechali poslední hory definitivně za sebou a chladným sychravým ránem se rozjeli na severovýchod k městečku Limon, se před námi otevřela krajina nekonečných zelených pastvin, na kterých se líně procházel dobytek, či sem tam pobíhalo stádo koní. Jako bych se vrátil o rok zpět do Kazachstánu. Tedy skoro. Obklopeni mlhou, která halila okolí do tajemného šedivého oparu, ze kterého občas vykoukl malý ranč nedaleko silnice, jsme uháněli velice solidní rychlostí kupředu. Jako bych někde měsíc zaspal a ocitl se už v Irsku. Do městečka Limon, které bylo stěžejním bodem tohoto dne, jsme přijeli v pozdním odpoledni za kapek vody poletujících vzduchem. Nabrali jsme vody, kolik se vešlo, přečkali bleskovou průtrž a s unaveným sluncem po levé ruce pokračovali na sever, k silnici 36. Mezi pastvinami obehnanými ostnatým drátem  jsme opět nemohli najít jediné vhodné místo pro stan. A tak, když začalo ubývat světla a každou chvílí hrozila další bouřka, nezbylo než dojet k první farmě a zkusit se zeptat na místo pro stan tam. Na zápraží bungalovu  jsem se setkal s hysterickým záchvatem čtyřnohého hlídače, který jsem naštěstí  ve zdraví ustál a o to rychleji se setkal s majiteli této farmy. Duck, statný chlapík s mexickým knírem  v kovbojských botách, se podrbal na hlavě, přes otevřené dveře probral možnosti s jeho ženou Rose a už nás vedl za dům, ukázat místo kde můžeme složit hlavy. „Máte dobrý stan? Večer bude asi pršet. Tak když bude, můžete jít támhle do stodoly“ a ukázal na velkou dřevěnou stavbu v rohu pozemku. „Vážně? To je vynikající. A můžeme tam jít hned?“ Duck se jen usmál nad mým zájmem a zavedl nás rovnou do stodoly. Kola jsme nechali v přízemí a vyběhli do prvního patra, kde jsme z osmy balíků slámy, v mžiku vyrobili obrovskou postel. „Až se vybalíte, tak přijďte na pivo. Určitě máte i hlad“ na to se nadá než pokývat hlavou na znamení souhlasu. Jako malý kluk jsem staré stodoly miloval. Bylo v nich tolik zbytečných a zajímavých věcí, pro které jsem vždy okamžitě našel nové, jedinečné uplatnění. A toho prostoru, jako obrovské hřiště, které má člověk jen pro sebe. Takový zápal jako kdysi už sice nemám, ale i tak jsem byl moc zvědav, co se bude uvnitř skrývat. Nejzajímavější byla asi sbírka starých dětských kol, krčících se pod nánosy prachu u stěny. Jinak tam bylo, až na pár zajímavých detailů, vcelku vyklizeno. Jen čerstvá vlaštovčí rodina se starala o oživení, jinak ospalého místa. Škoda, ale útulek je to dokonalý. U večeře jsme se dozvěděli, že Duck a Rose mají 27letého syna, který studoval jeden semestr vysoké školy v Praze. To nám asi dost pomohlo, když jsme přišli hledat střechu nad hlavou. Rose byla velice hrdá na své čtyři slepice, která však snášejí jen tři vejce. Ty jsme doslova vdechly i s opečenými klobáskami a utahaní jako koťata se odebrali na slaměné lože. V noci opravdu přišla další bouřka, takže jsme spaní ve stodole ocenili dvojnásob. U snídaně, jsme se setkali i s Dannem, který na studentská léta na Vysoké škole ekonomické moc rád vzpomíná. Byl to prý jeden velký mejdan… To samozřejmě nerada slyšela jeho maminka. Mimo jiné jsme se dozvěděli, že nejsme první, kdo tu nocoval. Kdysi tu při sněhové bouři zůstal na čtyři dny kluk, který šel pěšky z Virginie na Aljašku. Prý se mu to ale nepodařilo, protože ho nepustili do Kanady. Neměl u sebe dostatek hotovosti.


K farmě patří všechny pozemky kam jen oko dohlédne. Společně s dobytkem  je kukuřice hlavním produktem celoroční lopoty na oněch lánech. A protože je  práce moc a nepočká, ihned po snídani jsme se rozloučili s touto skvělou rodinou a pokračovali zas o kus dál. „Dneska je krásně, mohli bychom  se třeba projet na kole.“ „ Super nápad, ale žádnou dálku, ani si nepamatuju, kdy jsem na tom seděl naposled!“