středa 25. listopadu 2015

Pět nejlepších knih


Ač se zima již hlásí ke slovu, na to abychom začali ze skříní tahat zimní vybavení to ještě zdaleka není. V tomto mezidobí, kdy už na kole jezdí jen ti skalní a na běžky či sněžnice zatím padá ve skříni prach, není moc co na práci. Navíc venku zhasínají opravdu brzo a dny sklouzly do rytmu „za tmy do práce, za tmy z práce“. Večery jsou o to delší a tak si myslím, že by mohla přijít k duhu nějaká kniha. Pravdou je, že jako malý jsem vůbec nečetl. Vysloveně jsem to neměl rád. Až do svého dospělého života jsem přečetl dvě knihy. Asi v deseti letech to byla kniha „Jak jsem se učil myslivcem“ a nedlouho po té „Ztracený svět“. Tím výčet mých čtenářských úspěchů končil. Změna nastala až v době, kdy mě k sobě začaly táhnout hory a skály. Začal jsem hltat příběhy z hor i všemožné cestopisy a nic jiného vlastně nečtu do dnes. Nepřečetl jsem toho mnoho, to určitě ne. Ale existuje několik knih, které nad ostatní vyčnívají. Vybral jsem jich pět. 

       Sedm let v Tibetu – Heinrich Harrer

Netřeba představovat, všichni znají filmové zpracování této knihy( i její obálka z něj teží). Všem je také dozajista jasné, že kniha musí být o 100% lepší než film. Není tomu tak. Kniha je o 1000%lepší. Vlastně jsem po jejím přečtení musel konstatovat, že do té doby výborný film, je úplnou fraškou. Skutečný příběh je nenapodobitelný. Je to výjimečná kniha!

       Bílí pavouk – Heinrich Harrer

Tato kniha mě dovedla k té předešlé, ještě že jsem si jí koupil. V roce 1938 byl Heinrich Harrer členem tříčlenného týmu, kterému se podařil prvovýstup severní stěnu Eigeru. Jejich příběh je strhující a legendární. Nepochopitelné…ten člověk neměl mačky!!!!

       Endurance – Alfred Lansing

Aneb neuvěřitelné putování Shackletonovy Královské transantarktické expedice. Sir Ernest Shackleton je jeden z pionýrů objevování Antarktidy. V dobách kdy expedice, byly skutečné EXPEDICE, zamrzla loď Shackletonovi posádky v antarktickém ledu Weddelova moře . Jejich naprosto neskutečný a heroický boj o život, měsíce strašlivého strádání a neutuchající vůle vrátit se domů, dali vzniknout jednomu z největších příběhů polárního průzkumnictví.

       Pohřbeni v oblacích – Peter Zuckerman, Amanda Padoanová

Velmi netradiční pohled na horolezectví nabízí tato velmi povedená kniha. Nikdo se nikdy neobtěžoval zajímat se o to, kdo jsou ti Šerpové, kteří běhají po osmitisícovkách nahoru, dolu, tam a zpět. Až do teď.  Na K2, zemřelo v jeden den jedenáct horolezců. Při této tragedii byly na hoře také dva Šerpové, jejichž životní příběh vypráví tato kniha.

       Ztracen v džungli – Yossi  Ghinsberg


Když jsem byl v roce 2010 v Bolivii, narazil jsem při jednom rozhovoru na fakt, že do Bolivie cestuje mnoho Izraelců. Hned jsem se také dozvěděl, že za to může tato kniha. Příběh Yossiho, kterému se plavba na voru bolivijskou džunglí, změnila v zápas a holý život.